2 Mart 2010 Salı

EVDE BOZA YAPIMI



Ailece -çocuklar hariç- bozaya çok düşkünüz. Vefa'ya gidip yerinden almak zor olduğundan, pet şişelerde satılan Vefa Bozası da bize yetmediğinden kendim nasıl yaparım diye araştırmaya başladım.

İnternette bazı tarifler vardı. Ama asıl mahalledeki teyzelerin nasıl yaptığını araştırdım, anneme sordum. Sonunda öğrendim. Aslında çok eski ve köklü bir pastane sahibi olan rahmetli dedem hep "Boza yapmayı bilmiyorlar, boza buğdaydan, bulgurdan olmaz, darıdan yapılır, darıdan yapılmazsa boza değildir." derdi ruhu şad olsun. Ne yazık ki ben darı nerede bulunur bilmiyorum. Annemin ve teyzelerin yaptığı gibi yaptım. Bu çok kolay ve lezzetli bir boza oldu. Herkes bol bol içti, doydu.

Malzemeler:

2,5 su bardağı pilavlık bulgur

3.5 bardağı şeker

1/2 bardağı pirinç

1 bardak boza ( Maya da koyuyorlarmış ama pişmediği için benim içime sinmedi ben boza kullanmayı uygun buluyorum)

12-14 litre su ( su sonradan da eklenebileceği için kıvama göre ayarlanmalı )

Yapılışı:

Bir gece önceden bulguru bol su ile ıslatıyoruz. Ertesi gün en az 7 litre'lik bir tencerede - ben düdüklüde yaptım, daha hızlı ve rahat- bulgur ve pirinci helmelenene kadar kaynatıyoruz. Bu karışımı çok koyu bir bozaya benzeyinceye kadar mikserliyoruz. Daha sonra tel süzgeçten su yardımı da kullanarak geçiriyoruz. Çok az bir posa kaldı, bunu attım. Bu arada bozanın kıvamı hep kontrol altında olmalı. Daha sonra şekeri ve bozadan çok az daha akıcı hale gelecek kadar suyu ekleyip bir taşım kaynatıyoruz. Bu kaynama şekerin eriyip, bozaya tam karışmasını sağlıyor. Ocaktan aldıktan sonra ılınmasını bekliyoruz ve ılıkken mevcut bir bardak bozayı da katıyoruz. Kıvamını son bir kez ayarladıktan sonra temiz bir cam kavanoz veya şişeye dolduruyoruz. Serin güneş almayan bir yerde 3-5 gün bekletiyoruz. Olup olmadığını tadına bakarak daha iyi anlayabiliriz. Bizimkiler yeniden yapmamı bekliyorlar. Yaparsanız sizlere de afiyet olsun..

1 yorum:

Adsız dedi ki...

Ellerinize saglik. Dariyi Giresun ilininin Sebinkarahisar, camoluk yoresinden olan kime sorsaniz size bulur. KOlay gelsin